Zemplénben jártunk 2021.09.25

on .

Tartalomjegyzék

20 21. Füzérradvány 2021. 09. 25.

Idei rehabilitációs kirándulásunkat közkívánatra a Zemplénbe terveztük. Annak a legszebb helyeit jártuk be. Már többen is posztoltatok a szép helyekről, nekem az a feladatom, hogy azt mutassam meg hogy hogyan is éltétek meg ezt a nem mindennapi élményt!  A fotókat látva elmondhatjuk, hogy elfeledkeztünk a hétköznapok gondjairól, bajairól, vidáman, élményekkel feltöltődve éltük meg.

Első állomásunk , a Füzérradványi Károlyi -kastély arborétumában a "Parktúra" volt, idegenvezetéssel, nagy élménnyel. Az 1800 években telepített kastélypark 1000 hektár területen pompázik. a hatalmas platánfáiról híres! A legnagyobbat , az 1721- ben ültetett juharlevelű platánt 13 an öleltük körül. A fekete fenyő fasorok, a teraszosan kiépített franciakert, a kocsányos tölgyek, gyertyánok ,vadgesztenye fák ámulatba ejtettek bennünket.
A szépen felújított kastély impozáns látvány volt! nem vágytunk kijönni!

Szívesen maradtunk volna, de várt ránk a másik csoda a Füzéri vár..

2Füzéri vár

Már messziről magasodik a Zempléni hegyek között a szépen felújított fehér-kékszínű vár. Középkori vár, egy vulkanikus hegyen áll, Füzér településen. Magassága 170 m. A tatárjárás idején már írásos emlékek vannak róla, az első írás 1264 ből származik. Az Aba nemzetség építette az Árpád korban. a XIII. században. András, majd Károly Róbert birtokolta.Volt a Báthory, Nádasdy, Perényi családé is. A modern 3 D technika jól megfér a korabeli eszközökkel, berendezésekkel. A feljutáshoz a túrista "kék útvonalat" választottuk, ezen nem voltak lépcsők és kevésbé volt meredek. Részei az Alsóvár,- Felsővár, - Kapubástya . Várudvar. Sütőház, Konyha, Deákház. Megnéztük az akkori élet használati tárgyait, a gyönyörű kápolnát, a Mesterek "utcáját" ahol a régi mesterségek használati tárgyai találhatók.  Csodálatos panorámája káprázatos.
Nagy élmény volt. Lefelé már könnyebben jöttünk..
Még vár ránk Hollóháza a Porcelán múzeum

21 10Hollóháza Porcelán Múzeum

Mindnyájan hallottunk a porcelángyárról, mely 1777 óta hosszú éveken át a fénykorát élte. Alapítója, gróf Károlyi István volt. Fénykora Istványi Ferenc igazgatása alatt volt. Majd 1930 ban Szakmáry Károly vezetése alatt nyerte vissza a minőségét. 1948 ban államosították, 1980-1992 ben privatizálták. 2013 ban a magyar állam tulajdonába került. Jelenleg kis termeléssel, egy Kft üzemelteti. Így csak a Múzeumot tudtuk megnézni, ami rendkívüli élmény volt. A múzeum 1981 ben nyílt meg Mondok Tamás és Rákosi Ferenc Ybl- díjas építészek tervei alapján, a kerámia tevékenység kezdetének 150. évfordulóján! A kiállítás a Hollóházi Porcelángyár története mellett Szász Endre festő-grafikus porcelánképeit mutatja be. Itt láthatjuk mindazt az iparművészeti értéket, ami a hollóházi ipar 225 éve alatt keletkezett. Láthattuk a gyönyörű porcelánokat, hírességeknek készült alkotásokat, mint Diana hercegnő, Ayrton Senna nagydíját, királyok, hercegek rendelésre készült különleges készleteket, fegyvereket, mindezt porcelánból. A nap megkoronázása volt.
Irány a Múzeumkert Vendéglő Széphalom, ahol vár bennünket a finom vacsora.

7Széphalom

A sok érdekes és értékes történelmi helyek után, Széphalomra értünk. Sajnos a Kazinczy Mauzóleumot csak a kerítésen keresztül láthattuk, még tartanak a felújítás utolsó simításai.Néhány fotót teszek fel, hogy mit is láthattunk volna belülről.A stílusosan Múzeumkert Vendéglő közvetlenül a Mauzóleum Park mellett volt, ahol 3 fogásos finom vacsorát fogyasztottunk el. Késő esti órákban állt meg autóbuszunk Nyíregyházán, 290 km megtétele után. Azt hiszem elmondhatom: Örökre szóló élmény volt ez a nap!

Ez egy valós, rehabilitáció volt!